Sommaren 2015 gjorde jag en fantastisk tvåmånaders resa till centralamerika. Första tre veckorna spenderades i Florida, efterföljande tre veckor på Kuba och sista tiden på ABC-öarna. Dessvärre var jag denna resa väldigt dålig på att dokumentera mina reflektioner och upplevelser, men under en rensning av min dator nu hittade jag faktikst en liten snutt skriven text gällande hur jag hade det. Då genomläsningen av denna ledde till mycket skratt samt verklig tillbakablick i hur det faktiskt var, kände jag att det var värt att även publicera här.

"Min ambition har alltid varit att skriva en uppdatering på kvällen av varje resdag. Trots vilja har det denna resa inte riktigt gått. Jag kan redan nu inleda med att berätta att jag tyvärr spenderat mer än hälften av tiden på Kuba i sängen. Detta har jag att tacka en stygg parasit för. Då sjukdomen kom tidigt klumpade dagarna snabbt ihop sig, och nu blev det istället bara ett enda inlägg, som dock på ett ganska bra sätt beskriver känslan av hela kubaresan! Resan spenderades på föjande vis: Havanna 5 dagar, Baracoa 6 dagar, Trinidad 5 dagar, Viñales 5 dagar. Texten är från slutet av resan, då jag äntligen började må lite bättre.

Vi tyckte givetvis att vi var världsvana när vi vid tidpunkten för vår avresa från Trinidad bestämde oss för att skippa Viazúl och istället ta en taxí collectivo till Viñales. Alla sa att det skulle gå fortare, och dessutom var det ju taxi och inte buss. Det kan ju inte i någons öron låta som ett sämre alternativ.

Tji fick vi. Första biten gick bra. I en kubansk skruttbil helt utan interiör skumpade vi ut ur kullerstensbeklädda Trinidad med sikte på Havana, där avlämningen av våra urtrista, franska resekamrater samt skiftet till en annan bil skulle äga rum. Med ett och annat stopp på vägen för att svalka motorn tog vi oss sakta men säkert fram och nådde vår destination i hyfsad tid. Då man slutat överraskas av Kuba rykte varken Christian eller jag på axlarna när vi insåg att vårt stopp var mitt på motorvägen vid avfarten till Viñales. Att stå där en timme till i väntan på ingen alls har man också lärt sig är klassisk, kubansk mañana mañana kultur. Allting gick egentligen bra fram tills jag stack ut huvudet genom fönstret på vår stillastående, nya skruttbil och ropade ”Qué pasa?” till de kubaner som skulle ta oss och de andra godtrogna turisterna till Viñales. Då reste sig världens bittraste, svettigaste flodhäst ur baksätet på en annan bil i närheten. Med linnet uppdraget över magen likt en bikini, och byxorna halvvägs åt helt fel håll lunkade han fram till bilen. Utan ett leende smällde han igen min dörr, hoppade upp i förarsätet och startade igång bilen. Och utan att överdriva var det nog faktiskt denna enda, simpla människa som förstörde mycket av resan för oss. Denna räliga gubbe gjorde precis som han ville, stannade där han ville och hade noll hänsyn för oss turister som åkte med. När vi stannade vid en mack till exempel gick han av och köpte läsk och macka till sig själv, men inte fanns där tid för att vi skulle hinna köpa något. Nej nej. Och är det för mycket begärt med ett toastopp under en åtta timmars resa? Att tillägga för att ni ska förstå bättre är också att jag och Crille satt i det tredelade framsättet tillsammans med denna varelse. Att beskåda hans räliga ballongmage gnidas mot ratten samtidigt som hans plufsiga läppar omslöt min och Christians vattenflaska förvärrade upplevelsen märkbart. Ja, för vatten krävde han nämligen att han skulle få av framsätesresenärerna. Urk, blä och stopp för fortsatt skrift om denna äckelman.

Viñales - för att helt och hållet byta stämning – vilket paradis. Först och främst är det bara så himla grönt och vackert och underbart. Husen är lite fräschare än i de andra städerna vi besökt. Bergen är ståtliga. Och maten fortsätter att överraska. Den är till och med bättre än i Trinidad. Avsevärt bättre! Vi spenderar första kvällen med att bara vandra omkring och känna oss sjukt nöjda med vårt sista stopp, som i skymningstimmen uppvisar den vackraste himmel Christian och jag någonsin skådat. Dagen efter tar en av våra värdar med oss till sin brors hus, som omnämndes ha pool. Då allting som sagt är väldigt fattigt här på Kuba är vi vana vid rätt kass kvalitet. Det var alltså inte svårt att överträffa våra förväntningar. Med inställningen att vi skulle få bada i en uppblåsbar pool på någons smutsiga bakgård leddes vi istället in till ett litet paradis – en fräsch, nybyggd och ren pool, inget folk, söta små gungstolar i solen, en stor magisk badring och solstolar med parasol var istället vad som mötte oss. Det enda vi behövde göra för att få spendera hela dagen där var att beställa något i baren, av vår privata bartender. Easy."

Hemma i vårt Casa particular innan en salsakväll i Havanna

Kök och köksredskap, Havanna

Lunchkön! Havanna

Havanna

Slitna, illaluktande kvarter, Havanna

Strand en lång bit utanför Havanna, helt utan turister! Bortsett från mig och Christian då! Här spenderade vi en heldag med bara kubaner!

Givetvis blev det dominospelande på eftermiddagen efter stranden, vilket verkar något som alla kubaner är mästare på! Någonstans utanför Havanna

Det var faktiskt inte speciellt gott, OM man inte hade lite bacardi till. Skillnaden var faktiskt enorm! Havanna

Havanna

Kuban visade prov på folkets enorma förmåga att hela tiden skapa saker från skräp, Havanna

Jag påväg in i en typisk taxi, Havanna

Café som sålde kaffe för 50 öre glaset, Havanna

Vårt sovrum i Havanna

Påväg bort från Havanna mot Baracoa (då sjukdomen och feber och grejer började slå till ganska hårt) kapitulerade bussen, vilket strandade oss i stekande solsken i två timmar. Ingen aning var.

Standardfrukost i Baracoa

Favvostället - casa de Mojito! Baracoa

Utsikten en dag från Case de Mojito visade ytterligare prov på kubanernas vilja att fixa och återskapa, Baracoa

Åh! Casa de Mojito, Baracoa

Crille tog salsalektioner för att underhålla både sig själv och mig när jag var kass, Baracoa

Vår familj, Baracoa

Har glömt vad det hette, men sjukt vackert var det iallafall. När vi skulle ta oss härifrån var det värsta ovädret, med ösregn och blixtar. Måste säga att det var halvkul att sitta i en liten båt då, så överfull att det var konstigt tt inte någon ramlade i vattnet.. Närheten av Baracoa

Svårt att hålla kontakt med kärleken när man är begränsad i hur man använder sitt internet...

Klassisk syn med Crille promenerandes utan skor, Trinidad

Strandtime, playa Ancon, Trinidad

Yes, sjukhusdags för den med parasit i magen. Därför det inte finns överväldigande mycket bilder härifrån, Trinidad

Sen blev det matrestriktioner för smalisen. Endast soppa resterande dagar av resan! Trinidad

Bye bye Trinidad!

Vår bil andra halvan av resan från Trinidad mot Viñales, strax innan flodhästäcklet kom och satte sig i bilen... Vid sidan av motorvägen vid avfarten mot Viñales, i närheten av Havanna

Viñales

Vårt paradis, Viñales

Varje dags eftermiddagsregn, och Chrille som beställer en till piña colada med kanel, Viñales

En av typ fyra dagar på resan då jag faktiskt mådde bra, efter att ha ätit antibiotika, annan parasitmedicin och dryckit elektrolyter i en veckas tid, Viñales

Ponnyridning. Aj vad ont det gör... Viñales

Vacker takterass på vårt hem, Viñales