Som alltid när något spännande ligger framför mig sov jag halvbra inatt. Vände och vred på mig och ville hela tiden att det skulle bli dags att stiga upp. Vilket det tillslut blev, och då ville jag inte vakna alls.

Väl utkomma ur lägenheten och framme i Kungsträdgården passade vi på att testflyga min nya drönare (tack igen Mikael, Moana, Emelie och Zack). Jacob och jag har börjat drömma om att göra lite coolare filmer av våra äventyr. Den som lever får se hur det går med det, men just nu är ambitionen hög.

De 10 dagar i Stockholms skärgård som ligger framför oss är en 30 års present från Jacob, så jag åtnjuter lyxen att bara glida med. Extra skönt var det när dagens första skärgårdsfärja fick utrymmas vid Waxholm pga brand. Jag satt lugnt och tog in spektaklet medan en tystlåten Jacob arbetade om planen.

Tre brandbilar, två ambulanser, en ambulanshelikopter, en polisbil, en båt från kustbevakningen och 2 timmar senare satte vi oss på en ersättningsbåt mot ön Möja, Bergs brygga. En tid full av förväntan, bokläsning och - såklart - filmande. Öarna vi passerade är låga. På vad som ser ut som mjuka bergskuddar vilar gröna skogsdungar av löv- och barrträd. I skyn seglade fiskmåsarna i vinden. Sen hittade jag ju mindre intressanta saker att filma också! Med 15 likadana filmklipp i slowmotion av en fladdrande flagga sa Jacob ’nog’ och som av en händelse var det även dags att gå i land.

Mina förväntningar på Jacobs presenter är sällan låga, men dessa var ändå helt fel. Berg och Möja pulserade av en skärgårdsvibe. Solhattar, rosévin, grusvägar, skratt, solglasögon och livsnjutarmänniskor. Ca 200 är bosatta här året om, på sommaren växer antalet människor på ön till ca 2000. Så inte en öde ö, men inte heller stor.

Linus som hämtade upp oss är pigg och charmig. Han och hans fru äger boendet vi ska till. Ordet tält flög förbi i förbifarten utan att jag reagerade.

Och ja, vilket tält! Och vilket ställe. Ett stort, luftigt indiantält med en king size säng med uppvärmd madrass, eldstad, djurhudar, sällskapsspel, mysbelysning och musikanläggning. Intill tältet ligger vår fantastiska uteplats med både soffgrupp, solstolar, och utsikt över havet och skärgården. Köks- och badrumsfaciliteter inryms i ett privat servicehus, med en kyl fullproppad med hemlagat mums som sylter, granola, juicer, bröd. Hemlagat! I badrummet fanns den sortens tvålar, schampon och balsam som finns på spa. Jag vet inte exakt hur detta stället gör sig i ord, förhoppningsvis förtydligar bilderna hur magiskt detta är!

Vi sjönk direkt ner i varsin solstol och lät eftermiddagen passera i ett synnerligen lugnt tempo. Ibland är allt som behövs fint sällskap och ett vitskimrande hav. Mot 18-tiden tog vi en snabb dusch och hoppade på våra cyklar (ja, juste de ingick ju också). Nu var det dags för upptäcksfärd!

Vi for ner till Berg och strosade runt, såg den lokala, idylliska pizzerian i småbåtshamnen, rundade hembygdsmuseet och avslutade med en trerätters på Möja Värdshus Bageri, bla. åt jag rimmad lax formad som rosor. Åh!

Väl hemma kikade vi på vattnet i solnedgången tillsammans med en kopp kaffe och lite resorb :’-) För att värma upp tältet startade Jacob eldstaden. Därefter somnade vi till ljudet av vinden, syrsorna och de sprakande vedträna.

Kommentera

Publiceras ej